lørdag 30. april 2011

Nye cookies

Har jeg nevnt Leila Lindholm? Ja. På bakefronten er hun min nye venn, helt klart. En ting jeg liker veldig veldig godt med bakeboken hennes bortsett fra utrolig innbydende bilder som gir meg lyst til å arrangere en kontinuerlig kakefest, er det at hun gir en masse variasjoner på grunnoppskriftene. Fint i seg selv, men også inspirerende for egne eksperimenter.
Jeg syntes det var nok eksperimentering denne gangen å faktisk bruke en ny cookie-grunnoppskrift. Selv om jeg valgte variasjonen med appelsinskapp og kokos i. Fint var det også at porsjonen er liten og overkommelig. Jeg fikk 20 cookies ut av røren, selv om Lindhom anslår 25.



Cookies med appelsinskall og kokos


125 g mykt smør

1dl demerarasukker (jeg hadde bare hvitt)

1 egg

1,5 dl hvetemel

1/2 dl kokosmasse

1/2 ts bakepulver

1/4 ts salt

100 g mørk sjokolade, grovhakket

Skall fra en appelsin





Rør smør og sukker mykt og luftig. Rør inn egget. Ha i mel, kokos, bakepulver og salt og bland godt, før du til sist rører inn appelsinskallet og sjokoladebitene.

Legg dessertskjestore klatter med deig på en smurt eller bakepapirkledt ovnsplate, og husk god avstand mellom dem: De flyter mye ut.

Stek på 180 grader i ca 10 minutter, til de er gyldne.



1 kommentar:

  1. Så spennende med litt annen type cookies, da!

    Ang. urtebedet: hehe, kan være enig i at det er bedre å ha et velsmakende ugress enn et annet type ugress, men det tok jo over all plassen i urtebedet. Best å holde det utenfor sånn at de andre kan få leve i fred fra nå av :)

    SvarSlett