lørdag 16. april 2011

Husmor overdrive

Første lørdag i påskeferien, litt snaut med brød og melk i brødboks og kjøleskap, sol ute og et ønske om å gjøre noe litt hyggelig, fikk meg til å dra frem Leila Lindholms fabelaktige "Piece of Cake." Sjelden har jeg fått kloa i en så innbydende og inspirerende bakebok. Scones fremsto som et perfekt, kjapt prosjekt med ingrediensene jeg hadde til rådighet. Jeg laget dem ganske grove, og med min egen smaksvariasjon, inspirert av alle forslagene Fru Lindholm serverte: Appelsinskall, valnøtter og kanel.
Scones med appelsinskall, valnøtter og kanel

(9 stk)


3dl hvetemel

3,5 dl grov sammalt hvete

1,5 ts bakepulver

1/2 ts salt

1/2 dl sukker (rårørsukker hvis du har, jeg hadde bare hvitt)

125 g kaldt smør

Skallet av en appelsin, revet og hakket

100 g valnøtter, grovt smuldret mellom fingrene

2 ts kanel

1 egg

2 dl melk

Litt sukker og kanel til å strø over

(oppskriften sa opprinnelig egg til pensling også, men de to som var igjen, fikk min mann og minstebarnet til frokost)


Forvarm ovnen til 230 grader. Bland mel, bakepulver, salt og sukker. Skjær smøret i terninger og arbeid det inn i tørrvarene med fingrene eller en kjøkkenmaskin til det henger sånn noenlunde sammen som en smuldredeig.

Bland i smakstilsetningene, før du rører egg og melk sammen og blander det godt sammen med smuldredeigen.

Strø litt mel på benken og klapp deigen ut til den er ca 2,5 cm tykk. Bruk et glass til å stikke ut rundinger og legg dem på en bakeplate med bakepapir. Oppskriften sa det ville bli seks scones; jeg fikk ni ut av den.

Stek i midten av ovnen i 10 minutter.

De smakte nydelig, og ga meg lyst på te til frokost og ideer om ettermiddagste med champagne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar