torsdag 21. april 2011

En vakker dag i mitt perfekte liv . Del 1

Solen skinte, huset var ryddig, terrassen var endelig klargjort for vår, vårblomstene blomstret på trappen og inne, og påskevennene våre var på vei. De kommer alltid til Oslo i påsken, og det er blitt en tradisjon at vi har en dag sammen hjemme hos oss, med god mat og god stemning.
- Skal vi lage en ceviche? foreslo jeg da de kom, jeg hadde alt på stell bortsett fra torsk som hadde vært utsolgt, og mens pappaene holdt et vagt øye med barna som var i godlune og lekte perfekt nesten uten tilsyn i timesvis, tok mammaene på seg pastellfargede små retroforklær og gikk inn på kjøkkenet med skarpe kniver.
Første gang jeg fikk ceviche var da jeg nesten ble strandet i Panama fordi ingen hadde tenkt på å bekrefte returen min, men hvor jeg endte på business class hjem og med et lekkert fat ceviche istedenfor mystery meat i tomatsaus lengre bak i kabinen.
Denne oppskriften har jeg fra den fabelaktige Thomasina Miers, som har skrevet den fargerike og innbydende kokeboken Mexican Food Made Simple. Følg med for flere oppskrifter derfra, den var sommerens store hit hjemme hos oss ifjor.






Ceviche

(Raus lunsj til 4, forrett til 8)

5 lime, presset


4ss kokosmelk


1 ss olivenolje


1/2 rødløk


1 kløft hvitløk


500 g salmalaks (eller Strøm-torsk, eller en blanding)


1 liten pakke pillede reker


1 chili, gjerne sterk, men vi brukte en lang, rød mild


Litt salt


1 mango


Korianderblader, en håndfull eller to


2 avocado


4-5 reddiker


Press limesaften og bland den med olivenolje og salt. Hakk løk og hvitløk, og kjær fisken i små terninger. Hell blandingen over og la fisken stå så lenge du har tid. På kjøkkenbenken var det faktisk nok med 20 minutter, men Miers anbefaler opp til fire timer i kjøleskap hvis du vil ha fisken fullstendig "kokt" av limesaften.


Skjær mango, avocado og reddiker i små biter.


Fisk fisken opp fra marinaden med hullsleiv, og bland sammen med resten samt godt med hakket koriander. Det blir særs vakkkert å servere i glass. Miers anbefaler nachochips til; det hadde ikke vi, og det gikk fint med ferdigbaguetter. Og siden dette var en ekstra vakker dag i mitt perfekte liv, hadde vi til og med årgangschampagne å skylle det ned med. Øl hadde vært fint det og. Men ikke for mye. For pappaene skulle jo ta barna med til lekeland så vi mammaene kunne være enda mer huslige.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar