mandag 25. april 2011

Vårlig spikersuppe

En kombinasjon av inspirasjonsmangel og feilberegninger forårsaket denne suppen. Den er strengt tatt vakrere enn den var god, men den var absolutt til å spise. Bruk den som inspirasjon, snarere enn en helt feridg oppskrift, for det som egentlig skulle bli en kyllingsalat av gårsdagens lår, ble en nudelsuppe som bokstavelig talt føltes som å koke suppe på en spiker:
Kylllingbuljong og sitrongress. Hva med den resten kokosmelk som står i kjøleskapet? Og har vi ikke noen limeblader i fryseren -- det kunne smakt godt. Jeg burde virkelig ha kjøpt mer grønnsaker enn gulrot og ny hodekål. Takk og pris for koriander og chili,. Og ikke minst soyasaus, da suppen var ferdig, var det det den manglet.
Hadde jeg tenkt meg litt mer om i innkjøpene, hadde jeg hatt flere grønnsaker. Og hadde jeg ikke hatt noen å ta hensyn til, ville jeg kokt chilien med fra begynnelsen av. Muligens ville jeg også brukt mer kokosmelk og kanskje en skje thaicurrypaste. Men da ville det nesten vært en annen suppe.



Vårlig spikersuppe


(1 voksen og fire tenåringsjenter)




1,5 l vann


3 kyllingbuljongterninger


200 ml kokosmelk


3 stilker sitrongress, skåret i 3.4 cm lange biter og delt på langs


3-4 limeblader


ca 4 cm ingefær, skrellet, i tynne skiver


3 gulrøtter i tynne skiver


1 pakke tynne risnudler


1/2 nykål, skåret i tynne strimler


Plukkede kyllingrester


Koriander


Chili


Litt soyasaus




Kok opp vann, buljong, kokosmelk, sitrongress, ingefær og limeblader. Om du ikke er redd for sterk mat, kok gjerne chilien med vannet helt fra begynnelsen av. Ha i gulrøttene, kok opp, ha i nudlene, nykålen og kyllingbitene og kok 2-3 minutter til nudlene er ferdige.


Server med litt soyasaus, og godt med hakket fersk koriander og rød chili.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar