søndag 13. februar 2011

The Only Cake You'll Ever Need

Alle trenger en kake som aldri slår feil. For meg er det denne. Moren min abonnerte på matkort, som kom i posten med ujevne mellomrom. Det var alltid spennende å se hva som sto på dem: Og en dag fikk vi oppskrift på brownies. Det var ganske eksotisk den gangen på 1980-tallet. Men det var veldig, veldig lett. Og vi hadde nesten alltid alt vi trengte i huset, det var den perfekte etter-skolen-kaken. Det var egentlig den perfekte kaken til det meste, og med tiden perfeksjonerte vi den. Vi lærte at det var viktig å piske eggedosisen nesten helt hvit og stiv, og begynne med å smelte smøret så det rakk å avkjøle seg. At den ikke måtte stekes for lenge, men nesten virke ustekt når den kom ut av ovnen, for så heller å stå et par dager. Senere oppdaget jeg at oppskriften var akkurat for liten for en stor langpanne og ganget den litt opp. Den kunne også deles og bli perfekt i en liten langpanne for de gangene man ikke trengte kake til en skokk, men bare en kjapp, enkel og elegant dessert som garantert ville glede.
Den fungerer til skoleavslutninger, bursdager, middager og som sagt, når man er søtsugen etter skolen.
Jeg har forsøkt mer avanserte varianter, med mørk sjokolade istedenfor kakao. Det blir faktisk ikke like godt, og jeg leste en forklaring en gang, men jeg har glemt nøyaktig hva den innebar. Bare stol på meg. dette er den beste brownien.

Brownies
(i henholdsvis liten og stor langpanne)

100/300 gram smør
2/6 egg
175/525 g sukker
2/6 ss vaniljesukker
2/6 ss bakekakao
1/4 / 3/4 ts salt
1/4 / 3/4 ts bakepulver
50/150 g mel

Smelt smøret og la det avkjøle seg litt mens du lager resten av røren. Visp egg og sukker til stiv, hvit eggedosis. Bland de tørre ingrediensene og rør dem inn. Husk for guds skyld å ikke kjøre kjøkkenmaskinen rett opp på full styrke hvis du ikke vil ha mel og kakao over hele kjøkkenet.
På dette tidspunktet rører du også inn eventuelle nøtter eller sjokoladebiter ( se under), før du heller i smøret og rører det forsiktig, men godt inn.
Hell i en liten/stor langpanne kledd med bakepapir og stek i ca 20 (liten kake) eller ca 35 (stor kake) minutter på 165 grader.
La den gjerne stå til neste dag for å sette seg. Sikt melis over for dekorativ effekt og skjær i passelig store biter.

Variasjoner:
Det er godt med nøtter eller sjokoladebiter i. Jeg er svak for valnøtter her, men i denne kaken hadde jeg også en god del pistasjnøtter i, det var vakkert. Men barn ser ut til å foretrekke kaken uten. Allergikere også.
For dem er det nesten like godt å grovhakke hvit sjokolade og ha i isteden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar