fredag 22. april 2011

En vakker dag i mitt perfekte liv. Del 2

For å ha en vakker dag i sitt perfekte liv, må man naturligvis planlegge litt. I flere dager i forveien, faktisk.
I fryseren lå nemlig et lammelår min forutseende mann hadde kjøpt på tilbud, som jeg hadde voldsom lyst til å gjøre en indisk vri på.
- Må du det? Kan vi ikke bare la råvarenes rene smak komme frem? sa han som så ofte før. Som så ofte før, har han jo et poeng. Men likevel.
- Det er bare en halv teskje chili i hele marinaden, sa jeg. Vær så snill?
Oppskriften fant jeg nok en gang hos Anjum Anand i Indian Food Made Easy (jeg har en svakhet for disse Made Easy-bøkene)


Lammelår med honning og mandler

4-6 porsjoner


1 lammelår, ca 2-2,5 kg


Marinade

2ss vegetabilsk olje

3/4 dl sitronsaft

2 ss skrelt og hakket ingefær

6 store hvitløkskløfter, skrellet og grovt hakket

1ss malt kummin

1ss malt koriander

1/4 ts chilipulver

1ss garam masala

Salt

Pepper

2ss vann


Yoghurtsaus

100 g skoldede mandler

1dl matyoghurt

1 1/2 ss honning


Kvelden før servering blander du marinaden og stikker dype hull i steken med en kort, skarp kniv før du gnir marinaden godt inn i kjøttet. Pakk den inn i en plastpose eller to og la steken marinere over natten og litt inn i neste dag.


Et par timer før lammet skal inn i ovnen, blander du yoghurt, honning og mandler til en jevn saus i stavmikser eller kjøkkenmaskin, og gnir herligheten godt inn i kjøttet og lar det stå på benken og nå romtemperatur.

Varm opp ovnen til 225 grader, send pappaer avgårde, ta av det pastellfargede retroforkleet, og start lykkelig samlebåndsproduksjon av bloggkorrekt vimpelrekke med en venninne (lillelu.blogspot.com).

Når ovnen er varm, legg kjøttet i en langpanne, stikk et steketermometer godt inn i kjøttet (pass på at det ikke treffer bein) og stek kjøttet på 225 grader i 15 minutter før du skrur ned varmen til 180 grader og steker videre.

Anand anslår 20-25 minutter pr 500 gram, pluss 15 minutter. Min erfaring er at det går fortere enn som så, om du ikke vil ha ihjelstekt kjøtt. Stol heller på steketermometeret, og ta ut kjøttet når det når ca 65 grader. Pakk det i folie og la det hvile en halvtimes tid.
Som tilbehør serverte vi amandinepoteter i små terninger og ovnstekt i andefett. I mitt perfekte liv har vi alltid litt ekstra andefett i kjøleskapet etter den forrige anden min mann konfiterte. Mitt perfekte liv opptrer dessverre for sjelden, men i dag hadde vi altså andefett. Det går bra med smør også. Barn er innimellom en hindring for det perfekte måltid; hadde jeg ikke hatt dem å tenke på, må jeg innrømme at jeg hadde drysset litt kummin og nigella-frø sammen med dem.
I tillegg hadde vi grønne bønner, ferdige nanbrød, en improvisert raita og ferdigkjøpt mangochutney.


Og alle var enige om at alle de indiske krydderne fremhevet, snarere enn overdøvet, råvarenes naturlige egenart.


- Hvem har laget isen? spurte en av gjestene, men det var det dessverre Diplom-Is som hadde laget. Strødd med ferske bringebær så den ordentlig fjong ut. Isteden hadde jeg og L laget mandelmakroner til kvelden i forveien -- etter en Nigellaoppskrift som egentlig er med pistasjer. Enn så lenge foretrekker jeg pistasjmakronene; om du heller vil forsøke dem, er det bare å bytte ut mandlene med rå, usaltede pistasjnøtter og droppe essensene jeg satte til mandelmakronene.
Dessuten skal man egentlig lage 40 små makroner som blir til 20 ferdige makroner; ikke 20 som blir til 10, slik jeg klarte denne gangen.


Et forsøk på mandelmakroner

(20 små eller 10 store)


Makroner:

75g mandler

125g melis

2 eggehviter

1ss sukker

(Noen dråper mandelessens)


Smørkrem

30 g mandler

125 g melis

70g smør

(Noen dråper appelsinekstrakt)


Kjør melis og mandler sammen i kjøkkenmaskinen til det er et jevnt pulver.

Pisk eggehvitene hvite, men ikke helt knuskstive, bland inn sukkeret og fortsett å piske til de er kjempestive. Fold melis og mandler inn i eggehvitene til du får en jevn blanding.

Ideellt sett skal disse sprutes ut gjennom en kakesprøyte med 1cms hull. Min erfaring er at små nøttebiter setter seg fast og skaper kaos. Denne gangen brukte jeg bare teskje til å deise ut små klatter på et bakepapir.

La makronene stå og tørke i 10-15 minutter før du steker dem i ca 10 minutter på 180 grader.

Avkjøl på stekeplaten.


Smørkremen lager du ved å kjøre melis og nøtter til pulver igjen, før du har i smøret og blander det til en jevn masse. Når makronene er avkjølte, smører du fyllet på halvparten av dem, før du legger de resterende makronene på toppen som en sandwich.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar