torsdag 14. april 2011

Nudler hele uken

Da jeg fant opp denne retten, tror jeg at jeg spiste den hver dag i en uke. Den var inspirert av en matspalte i Washingtonpost, og gjorde meg så intenst lykkelig matmessig at jeg ble helt besatt. Nå er den en oppskrift som altfor sjelden når kjøkkenbenken hjemme hos oss, til tross for at alle bortsett fra minstemann faktisk liker den (om ikke alle grønnsakene i). Lager jeg den bare til meg selv, nøyer jeg meg med grønnsaker. Men som familiemat bør den inneholde litt animalsk protein. Jeg stemmer for kylling eller reker. Idag var jeg så forutseende at jeg faktisk marinerte kyllingbrystene i en blanding av fiskesaus, søt soyasaus og lime før jeg stekte dem hele i grillpannen vår, så de fikk fine lekre striper før jeg skar dem opp og serverte dem ved siden av nudlene til glede for vegetarianeren og hun minste som ikke liker saus.
Peanøttnudler

(1-2 personer)


Saus:

2 ss peanøttsmør

1ss soyasaus,

1 ss fiskesaus

1-2ts sesamolje

1 kløft hvitløk

2-3 cm raspet ingefær

Litt tørket chilipepper


Bland alt sammen i en skål. Når nudelvannet koker, tar du av ca 1/2 dl varmt vann og rører ut sausen med.


100 g risnudler, helst de flate, brede

1/2 rød paprika

1/2 gul paprika

1/2 grønn squash

2 vårløk

En håndfull bønneskudd

En håndfull fersk koriander.

Sett på nudelvann til koking. Skjær ut ribber og frø fra paprikaene og skjær dem i en knapp cm brede strimler på langs. Skjær squashen i omtrent tilsvarende strimler. Et par minutter før nudlene er kokt, hiver du disse grønnsakene oppi sammen med nudlene. Imens hakker du koriander og vårløk ganske grovt. Skyll bønneskuddene i et dørslag, og la dem ligge. Når nudlene er ferdigkokt, heller du dem over bønneskuddene, så blir de også varme uten å bli overkokt. Hell alt tilbake i gryten, rør inn sausen, og dryss over med koriander og vårløk. Spis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar