søndag 27. mars 2011

Tropisk aroma


Er det bare meg, eller er det lett å glemme hvor sinnsykt godt det er med ananas? Litt pes å skrelle, og det blir forbausende lite frukt igjen når alt skall og trevlete kjøtt er skåret vekk, men likevel: Så utrolig saftig og friskt. Når jeg først har åpnet en, kan jeg glatt spise hele selv. Når fruktselgerne kommer på stranden i Thailand, er det ananas jeg fil ha. Igjen og igjen.

Og i jakten på en enkel og frisk søndagsdessert, kom jeg over denne. I mangel av appelsinblomstvann, presset jeg litt lime og bittelitt appelsin over. Suveren alene, men heller ikke feil med is. For eksempel krokanis.



Ananas med ingefær, mynte og lime

(4 personer)


2 hele ananas

ca 1ss skrelt og finhakket ingefær

En håndfull mynte

Saften av en halv lime

Saften av en bitteliten appelsinskalk


Skjær bunn og topp av ananasen før du skjærer av skallet ned langs sidene med en skarp kniv. Del frukten i fire på langs og skjær vekk den trevlete kjernen. Legg de avlange bitene du har igjen ned på skjærebrettet og skjær dem i ca1,5 cm tykke skiver. Det er ikke så nøye. Men de skal være tynnere enn de er store.

Legg dem på et fat.

Finhakk ingefær og dryss over. Press lime- og appelsinsaft over, og til slutt skjærer du myntebladene i strimler og strør dem utover. La salaten stå kaldt en times tid før du serverer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar