tirsdag 8. mars 2011

Det finnes ingen gratis lunsj




Jeg har ikke spist godt nok i vinter. Istedenfor den vanlige trangen til lett sult, forsakelse og askese i januar, fikk jeg isteden en hang til smør, marsipangriser og sjokoladebiter. Motivasjonen til spennende lunsjer var borte: Jeg var tom for ideer og overskudd.
Frokost spiser jeg på autopilot: To skiver ristet, hjemmebakt brød med plommesyltetøy fra hagen. Middag er stort sett sunn, men ofte kjedelig. Lunsjen er mitt måltid, til å leke med og føle meg sunn og glad.
Men det krever litt ekstra, både å tenke ut noe som er godt nok, og tid til å lage den, enten noen minutter hver morgen eller en halvtime på søndagen - som resulterer i noe lekkert og litt holdbart i fine porsjonsbokser. Er lunsjen god nok, har jeg ikke like lyst på kaker, boller og...eh, marsipan etterpå. Er lunsjen sunn nok, føler jeg at jeg gjør noe godt for meg selv. (La oss ikke nevne den muffinen før lunsj idag....) Jeg orker ikke alltid, men det er alltid verdt det.

Denne salaten lagde jeg på søndag, og den oppfyller kriteriene holdbar, sunn og god nok til å tilfredsstille.
Den nikker til en klassisk tabbouleh, men har hverken tomat eller agurk i. Allehånden i dressingen er det som gjør den litt spesiell, et triks jeg lærte i den fabelaktige Spania- og midtøstenkokeboken Moro av Sam og Sam Clarke.

En gang spurte en kollega meg "hva slags diett" jeg fulgte.
God mat, svarte jeg.
Fargerik bulgursalat
(4 lunsjporsjoner)

2,5 dl grov bulgur
2 røde paprika
1 gul paprika
1/2 rødløk
Noen never bladpersille
En liten bunt fersk mynte
Noen basilikumblader (fordi jeg hadde det)

1 kløft hvitløk, presset
1/2 ts malt allehånde
1 ts maldonsalt
1/2 ts svart pepper (sånn omtrent)
Saften av 1/3 sitron
Olivenolje
Kok bulguren i rikelig, lett saltet vann i 15 minutter. Skyll i kaldt vann.
Skjær grønnsakene i småbiter og hakk urtene mellomgrovt. Bland alt sammen.
Til dressingen rører du hvitløk, allehånde, salt og pepper godt inn sammen med sitronen, før du rører i olje og visper til den tykner litt. Bland dressingen godt med salaten og nyt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar