mandag 14. mars 2011

Annas brød

Jeg har ennå ikke møtt ett menneske som ikke synes disse brødene er utrolig gode. Og jeg deler gjerne ut oppskriften. De er de aller enkleste brødene jeg vet om - det er mer arbeid å vaske opp etterpå enn å lage dem - og selv om de ikke er hverdagsbrød, passer de ekstremt godt til de fleste anledninger. Jeg baker dem alltid til uformelle sammenkomster med ost eller småmat. Og alltid i julen; jeg elsker dem med usaltet smør og manchegoost, juleskinke eller bitter appelsinmarmelade. Men det skjer jo innimellom at vi plutselig er uten brød en helgemorgen eller jeg kommer på for sent på en hverdagskveld at jeg ikke har satt en brøddeig. Og det er mindre tiltak å slenge sammen disse enn å kjøre i butikken.

De holder ikke lenge; allerede neste dag har de begynt å tørke inn og bli litt seige. Men de kan med fordel skjerpes i ovnen den dagen, eller legges i frysen og tines i ovn igjen senere. Da får de i tillegg en deilig og sprø skorpe.
Jeg fant opprinnelig oppskriften i et svensk interiørblad, der Fanny Bergenstrøm dekket til høstfest. De heter egentlig fantastiske småbrød, og stammer fra moren hennes, den kjente matskribenten Anna Bergenstrøm, som delte oppskriften i boken "God Mat."
Og de er i sannhet fantastiske. Selv om det er lenge siden jeg laget dem slik de egentlig skal lages: Klappes lett ut på melet bakebord og skjæres i 16-20 små, rombeformede småbrød. Jeg heller bare litt mel på bakebollen og drar ut brødlengder. Enkel porsjon gir tre brød, dobbel seks. Det blir mindre oppvask da. Og like godt.
Fantastiske småbrød
(porsjonen kan med fordel dobles småbrødhvis du har en stor bolle. Da slipper du å sitte igjen med en halv pakke gjær.)
25 g gjær
1 ss honning
2 ts salt
5 dl lunkent vann
1 dl melk
12-13 dl hvetemel
Rør gjør, salt og honning inn i vann og melk. Rør melet raskt inn i væsken; deigen trenger ikke bli helt glatt og jevn. La det heve under et kjøkkenhåndkle i 1-1,5 time til den er dobbelt så stor omtrent.
Hell litt mel over deigen og dra raskt ut brødlengder - jeg pleier å lage tre brød per porsjon. Alternativt kan du helle deigen ut på melet bakebord, strø mel over og skjære små, rombeformede brød med en skarp kniv.
Stek brødene på 240 grader midt i til de er gyldne på toppen. I min ovn er det 14-16 minutter . Spis mens de er varme eller vent til de er nedkjølt. Du kommer til å få masse ros uansett.



1 kommentar: