søndag 13. februar 2011

Sausekokken

Naboen ringte beskjemmet på døren.
- Jeg tør nesten ikke spørre, dere lager jo alt fra grunnen av, men har dere en pose béarnaisesaus?
Vi lager faktisk ikke alt fra grunnen. Og selv om béarnaise helt fra bunnen ikke er en umulig oppgave, og noe alle burde unne seg minst en gang i livet for å smake hvor vidunderlig det kan være, var den eneste grunnen til at vi var tomme for posesaus at vi brukte den opp forrige helg.
Men på komfyren sto faktisk en annen saus laget fra scratch. Jeg er en stor forkjemper for buljongterninger, men idag hadde jeg faktisk ekte oksekraft som hadde rent av en oksebog som langstekte i pose i ovnen. Mannen min, som stekte oksebogen, hadde ikke helt troen på min rødvinsreduksjon. Men jammen ble den ikke god. Lett var det også.

Rødvinsreduksjon (eller saus, da)
En klunk rød vin
En dæsj balsamico
Noen små øser kraft (eller buljong fra terning)
En spiseskje eller så med ripsgele
Salt
Et par klatter smør
Kok opp rødvinen og balsamicoen, la det koke inn til det er litt redusert. Ha i kraften, kok opp, rør inn ripsgeleen og la det koke til det er kanskje bare halvparten igjen. Monter med et par klatter smør. Aldeles fabelaktig over langstekt oksebog, men sannsynligvis like lekkert til en indrefilet eller entrecote.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar