mandag 30. juni 2014

Grønne dager



Jeg har sagt det mange ganger før, og jeg sier det nok en gang: Jeg blir aldri vegetarianer. 
To av mine favorittmennesker i London er veldig begeistret for Yotam Ottolenghi, og begeistringen har sakte, men sikkert smittet over på meg. Nå jobber jeg meg sakte, men sikkert gjennom kokeboken hans "Plenty". 
Ottolenghi er opprinnelig israeler med europeiske foreldre, opprinnelig også akademiker med filosofi i fagfeltet, men så kom maten og tok ham. I London er han kjent for cafékjeden Ottolenghi, der bugnende fat med de lekreste grønnsaksretter og salater kan lure den mest ihuga kjøttspiser inn. Det er lang vei fra Vegeta versthus og Krishna Cuisine, for å si det mildt. 
Han er heller ikke vegetarianer, men han lager i all hovedsak vegetarmat. Og har endret mangt et kjøkken i Londons øvre middelklassestrøk med sin spalte i avisen The Guardian og kokebøkene sine. 
De igjen er et eget kapittel. Ingredienslistene er ofte lange som vonde år, og innimellom fremstår oppskriftene som i overkant langtekkelige bare for å spise.....grønnsaker.  Men jo mer jeg leser i boken, jo flere oppskrifter finner jeg som er lett gjennomførbare, noen av dem til og med midt i uken.  Det skal ikke så enormt mye til for å gjøre grønnsakene til noe helt spesielt. I hvert fall nå som det er sommer og ettermiddagene er litt mindre travle. 
Så her er ukens to eksperimenter,  med et par snarveier og innvendinger.


 Broccolisalat med panasiatisk sesamdressing

(mengdene grønnsaker kan du ha et omtrentlig forhold til)
4 personer

300g broccoli
120 g aspargesbønner
180 g (eller en pakke) sukkererter
En håndfull korianderblader
3ss sesamfrø (egentlig ristede, jeg brukte hvite)
1 ts Nigella-frø (kalles kalonji hos din lokale tyrker eller afghaner)

Dressing:
3 ss tahini
3 ss vann
1 liten kløft hvitløk, knust
1/2ts soyasaus
1/2 ss honning
3/4 ss eplesidereddik
1 1/2 ss mirin

Det sier kanskje sitt at vi hadde alt bortsett fra de friske grønnsakene i skapet allerede. Jeg ser den, at det ser overveldende ut å kjøpe inn esoteriske ting som mirin og nigellafrø, men de blir ikke dårlige og kan brukes til så mangt.  I hvertfall. 

Sett vann til koking, snitt bønnene og del broccolien. Vår mann mener det er best å blanchere hver grønnsak separat, men det er mye enklere å la bønnene koke et par minutter før du tar i broccolien, og det igjen koke et par minutter før sukkerertene kommer oppi og koker et par minutter. 
Mens du gjør dette, blander du sausen sammen i en skål. Så heller du av grønnsakene, legger dem på et fat og heller sausen på før du drysser sesamfrø, nigella og koriander over. Spis. Til laks for eksempel. Uansett er det denne som blir stjernen på bordet. 




Safranblomkål med oliven og gule rosiner


Skal jeg være helt ærlig,  var jeg ikke 100 prosent fornøyd med dagens rett. Det ble bare så fint bilde. Det er mulig jeg ikke hadde gode nok oliven, eller mulig at jeg ikke liker smaken av grønne oliven så godt som jeg tror. Jeg håper det første, og er villig til å eksperimentere med saken, men i dag orket jeg ikke å skjære steinene ut av løsvekt-olivenene vi hadde kjøpt, og fisket heller noen ut av et glass. Hvis du har noen hjemme som kan skru på ovnen før du kommer, kan denne med hell gjøres klar kvelden før. Det tar bare noen minutter.

1,5 hode blomkål, skåret i buketter
75ml kokende vann
1 ts safran
1 stor rødløk
100 g gule rosiner
100 g grønne oliven, uten stein og grovt delt opp
2 laurbærblader
4 ss olivenolje
salt og pepper
2 ss bladpersille

Varm ovnen til 200 grader. Legg safrantrådene i det kokende vannet. Skjær blomkålen i buketter og løken i tynne skiver. Legg alle ingrediensene i en ildfast form, dekk med folie og stek i ovnen til det er mørt, ca 45 minutter. Vi hadde kyllingvinger (pluss ris fra igår) til. Og jeg gleder meg til å spise restene til lunsj imorgen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar