onsdag 4. juni 2014

Mitt livs cookies



En gang, for lenge, lenge siden, fantes det ikke café cookies på Rimi eller tre for to på Seven Eleven. En gang for lenge, lenge siden fantes ikke en gang Seven Eleven, men det er jo en annen historie. 
De eneste sjokoladebitkjeksene i Norges land var de O Hellige Maryland Cookies, og det var det beste de fleste visste. Det var før jeg fant Oppskriften (og før de begynte å selge ferske kjeks i en liten bod på Aker Brygge).
Jeg skal ikke si jeg var den første som bakte ekte hjemmelagde chocolate chip cookies i Norge, men jeg var helt klart i fortroppen. Spredt over to sider i et amerikansk tenåringsblad jeg sirklet rundt Narvesen i ukesvis for mens jeg ventet på at neste utgave skulle komme med båt eller noe, minst en måned etter utgivelsen i USA, sto det svart på rosa nøyaktig hvordan man skulle bake chocolate chip cookies. 
Det så fristende ut. Og resultatet var magisk. Er det èn ting i mitt liv som har kjøpt meg umiddelbar popularitet, gode karakterer og opptil flere spontane frierier fra menn som ellers knapt så to ganger på meg, er det mine cookies. Det er nesten urettferdig at han jeg faktisk giftet meg med er den eneste som klarer å takke nei (men på den annen side, han valgte meg ikke for kakene mine).
 Cookiesene har vært med på hytteturer, på interrail, på eksamen, i selskap, på fjordisen utenfor Sandvika, på kanotur, jentefester og vennegrupper, for ikke å snakke om sommeravslutninger. 
Med årene har jeg byttet ut den opprinnelige oppskriften med en annen, nesten identisk, men som ser ut til å produsere kjeks som er litt fetere, litt seigere og litt sprøere på samme tid. 
De oppnår minst like stor begeistring. Og det er så lett, så lett, at da L spurte om vi kunne bake cookies til sommeravslutningen i år også, var jeg ikke vond å be. Jeg hadde tross alt gått og hatt lyst på cookies i et par uker allerede. 

Chocolate Chip Cookies
ca 30 stk

250g smør
1,8 dl hvitt sukker (3/4 cup hvis du har amerikanske mål)
2,5 dl brunt sukker
2 egg
1 ts salt
1ts bakepulver
1 ts vaniljesukker (eller flytende ekstrakt hvis du har)
5 dl hvetemel

ca 300 gram grovhakket sjokolade (gjerne en blanding av hvit og mørk, eller bytt ut en del av sjokoladen med nøtter av ymse slag)

Rør smör og sukker sammen til det er mykt og godt blandet. Rør inn eggene et og et. Hvis du har flytende vaniljeekstrakt blander du denne i sammen med eggene. Rør de tørre ingrediensene sammen, og bland dem inn i deigen. Hakk sjokoladen og bland også den inn.
Bruk en spiseskje eller dessertskje og legg klattene med god avstand til hverandre på bakepapir. 
Stek ved 165 grader i 10-12 minutter til de er gyldne. 

Spis alle selv, eller kjøp deg noen venner med dem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar