tirsdag 10. juni 2014

Det grønne liv (og en bonusdrink)

 

Har jeg nevnt at jeg elsker grønnsaker? Ikke det, nei? Men det gjør jeg. Jeg blir aldri heltidsvegetarianer, men deltids klarer jeg lett. Det aller beste er MASSE grønnsaker og LITTEgranne kjøtt. Som her om helgen, da vi hadde et stykke deilig lammefilet, men ikke så veldig mye, så vi trengte litt ekstra godt med grønnsaker. Jeg var ikke vond å be, og trakk frem Ottolenghi-kokeboken min, den som heter Plenty.  
Der fant jeg både en lekker squashrett og en litt mer solid rett med kikerter, som den ekte vegetarianeren kunne ha som hovedrett. Ikke at hun kom til middag, men det er en annen historie. Da ble det bare mer på meg til lunsj dagen etter. 

Kikerter med gulrot og grønne bladgrønnsaker

Den originale oppskriften bruker karvefrø og bladbete, og vil helst at du koker kikertene selv. Jeg har bare kummin liggende, og får ikke tak i annet enn en kombinasjon av grønnkål babyleaf (takk, Rema!) og spinat - og etter at jeg forsto at det bare var å skylle de hermetiske kikertene skikkelig, skikkelig godt for å bli kvitt den avskyelige kattematlukten av hermetikk, har jeg knapt giddet å koke egne kikerter en eneste gang. Men om du gjør det: Ikke kok dem med salt, da blir de harde, og ja, de kokte ertene kan fryses og taes opp senere. 
I hvert fall:
4 porsjoner

2-3ss olivenolje
4 gulrøtter, skrelt og skåret i ca 1cm terninger
1ts hel kummin
ca 300 gram grønne bladgrønnsaker
1 kløft hvitløk, hakket
1 ss sitronsaft
1ss hakket, fersk mynte
1 ss hakket, fersk koriander
1 boks godt skylte kikerter
Salt og pepper

100 g gresk yoghurt
Litt mer olivenolje

Varm oljen i pannen og stek gulrøttene og kumminfrøene på middels varme i ca 5 minutter. Skru varmen i pannen opp og ha i de grønne bladene. Stek til de har falt sammen, rør inn resten av ingrediensene og stek 3-4 minutter så alt blir varmt. 
Server med en klatt yoghurt irørt litt olivenolje




Squash med parmesan og pistasjnøtter


4 porsjoner

Det tar alltid mer tid å grille squash enn jeg tror. Det er bare å rigge seg til med en drink og en matpinsett, alternativt en kjøkkenhjelper. Jeg anbefaler begge deler (spesielt mangomargarita)

800g små grønne squash skåret i skiver på LANGS for å minske arbeidet
4ss olivenolje
1ts balsamicoeddik
1-2 håndfuller fersk basilikum
80g parmesanost, gjerne høvlet med ostehøvel
50 g pistasjnøtter
Salt og pepper

Skjær endene av squashen og skjær tynne skiver på langs. Legg dem i en bolle med olivenolje, salt og pepper en liten stund. Grill squashen i panne eller på ekte grill (glem ikke mangomargaritaen, oppskriften kommer nedenfor, som en bonus) et par minutter på hver side. Den skal få fine merker, men trenger ikke bli gjennomstekt. La den avkjøle seg litt, og bland dem etterhvert med resten av ingrediensene. 



Mangobonanzamargarita

Når sommeren kommer må vi ha pakistanske mangoer. Vi må også ha margarita. Heldigvis utelukker ikke det ene det andre, de to gledene kan kombineres. Slik gjør jeg det, for jeg blåser i at frozen margarita er harry og for amatører, jeg skulle egentlig gjerne hatt en parasoll å pynte det romslige Ikea-glasset med:

1 middels stor moden pakistansk mango skrelt og skåret i grove terninger
30 ml Tequila
20 ml Cointreau
Saften av en lime
Masse is

Bland alt bortsett fra isen i en blender til det er helt jevnt i konsistensen. Deretter heller du isbitene oppi litt etter litt og kjører til alt er herlig og slushy. Fordelen med denne drinken er at den er så stor at den varer nesten helt til all squashen er grillet. Og jeg er sikker på at vitaminene i mangoen veier opp for alkoholens negative effekter. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar