søndag 15. juni 2014

Fordeler med tenåringer og andre gleder


- Vi drar på butiken en liten tur, sa de, og det neste jeg så til dem var på kjøkkenet, dypt i arbeid med å strimle butterdeig og lage en kake. 
- Joda, sa de, den ble ganske god. Men litt mye sukker. 
Jeg var full av viljestyrke. Så full av viljestyrke at jeg faktisk ikke gjorde annet enn å skrape smulene ut av formen en dag eller to etter, men den lille smaken ga meg lyst på mer. Det ville være en perfekt søndagsmiddagsdessert; jeg tigget til meg oppskriften.  Jeg kjøpte  dobbelt så mye jordbær som de brukte  (norske, for en skam å lage kake av dem fremfor å spise dem naturell, men da søndagen kom var de nesten overmodne), men det var først da jeg hadde kjøpt ferdige butterdeigsflak  jeg fikk se at oppskriften egentlig forlangte vanlig paideig - men pytt pytt.
Uansett må man ha noe annet å spise FØR kaken kommer på bordet når man inviterer på søndagsmiddag.



Vi skulle liksom gjøre det enkelt, men jeg hadde kjøpt et nytt, stort oransje fat for feriepengene som jeg døde etter å lage noe skikkelig fint og fargerikt i. Så jeg lot min mann langsteke litt First Price-entrecote (den mest stabilt gode biffen vi vet om) og koke noen små, franske jålepoteter, og tok ansvaret for resten. 




Tomatsalat i fint fat
4-6 personer


ca 800 g tomater, gjerne en blanding av klasetomater og cherrytomater, jo fler farger, jo bedre
En pose machesalat-blanding eller en pose feldsalat
En håndfull basilikumblader
2-3ss god olivenolje
1-2 ss god balsamicoeddik
Salt
Nykvernet pepper

Skyll og tørk salaten og legg den nederst på fatet. Skjær tomatene i skiver (de store) og i to (de små). Legg dem på salaten. 
Dryss først olivenolje over, deretter balsamico, salt og pepper. 
La gjerne stå en time eller to og trekke. 


Jeg hadde funnet en fristende oppskrift på nypotetsalat med vaktelegg og en slags pesto. Men ikke fikk jeg tak i vaktelegg, og noen var skeptiske til pesto. Så vi kompromisset; jeg laget en vinaigrette full av ferske urter som vi rørte inn med fortsatt lunkne poteter.  Både fordi det var den første eddiken jeg så, og fordi det liksom kunne være et nikk mot bearnaise-sausen vi ikke spiste, brukte jeg estragoneddik. 
Det er nesten dårlig gjort å gi oppskriften, for jeg målte ingenting - her er dere på eget ansvar og gefühl.




Potetsalat med urtedressing


ca 1kg små poteter, amandine eller lignende
1 håndfull hver av: bladpersille, mynte og oregano
1 hvitløkskløft
1 ts honning
Salt
Pepper
 ca 2 ss  estragoneddik
4-6 ss god olivenolje

Kok potetene til de er møre og la dem kjøle seg litt ned. 
Lag dressingen ved å mose alle ingrediensene bortsett fra oljen med en stavmikser eller lignende. Hell i oljen litt etter litt og kjør med stavmikser til blandingen er jevn og grønn. 
Skjær potene i tykke skiver eller biter og rør inn dressingen mens de fortsatt er lunkne. 


Alt i alt var det ganske enkelt likevel. Men det så uendelig mer forseggjort ut enn bakepoteter, noe grønt og posebearnaise. 


Jordbærterten laget jeg tidligere på dagen. Igjen, ingenting i veien for å lage en tradisjonell paideig hvis du har lyst til å prøve det, jeg må si det var gøy å eksperimentere litt med butterdeig, og alltid greit med ett steg mindre i matlaginsprosessen. Jeg brukte fem store flak; 3,5 til å lappe sammen bunnen og resten til å lage et gitter på toppen. Oppskriften anbefaler derimot at man legger et tett deiglokk på toppen og heller skjærer åpninger. Prøv det, og fortell meg hvordan det går. Jordbærfyllet rant litt over i den lave terteformen min; det er mulig det vil fungere bedre med en springform med høye kanter.





Enkel Jordbærterte


1 pk ferdig butterdeig fra frysedisken
2 kurver jordbær, nok til 1 liter rensede bær
1 (drøy) dl sukker
1/2 ts kanel
80 ml hvetemel

Varm ovnen til 220 grader
Kjevle deigplatene litt ut og lag en paibunn som går litt oppover sidene i en smurt paiform.
Skjær bærene i skiver.
Bland mel, sukker og kanel i en stor bolle, rør bærene inn i blandingen og hell i paiskallet. Lag butterdeigstrimler eller et lokk til paien og legg oppå. Fest deigen på toppen godt til paibunnens sider. Stek midt i ovnen i ca 35 minutter til deigen har fått gylden farge. Avkjøl og server med vaniljekesam eller creme fraiche. Det er godt med litt syrlighet til. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar