tirsdag 6. september 2011

Kantareller til middag og krabbe til kvelds

Jeg har et lite paradis. Et sted på jorden jeg trenger, som jeg lengter etter, som jeg elsker hver stein, hver rot og hver tangklase av.
Det var ikke alltid like lett å sette pris på det. Mens venner hadde sommerforelskelser og innlagt vann, hadde vi øde svaberg og utedo. Med årene blir nettopp det mer og mer verdt. Ennå har ingen som har blitt med på ferden dit gjort noe annet enn å elske det.

Med mango, kokosmelk, koriander og linguine i bagasjen var målet likevel mest mulig selvberging. Det er et rikt sted. Kantarellen klamrer seg fast nesten overalt. Krabbene kryper villig inn i teinene. Fisken biter alltid på kroken, og om det ikke er en torsk, er det i det minste en lyr å lage fiskekaker av.
Da jeg nettopp var på et matseminar der verdens gastronomiske elite snakket om sanking, ville vekster og kortreisthet, klarte jeg knapt å tenke på annet enn sommeruken i paradiset mitt.


Kantarellpasta
Denne oppskriften har jeg komponert selv, og jeg kommer tilbake til den igjen og igjen. Naturligvis er den aller best med ferske kantareller, men en hermetisk boks fra nærbutikkhyllene duger i nødsfall. Kombinasjonen av østersmyke kantareller, glatt saus og munntykk linguine er himmelsk - i min munn, i hvert fall.


2 personer

3-4 sjalottløk, finhakket

ca 300 g ferske kantareller

En klatt smør

1/2 dl hvitvin eller vermouth

1 dl kylling eller grønnsaksbuljong

3-4 gode spiseskjeer crème fraiche

Parmesan

Salt og pepper

3-400 g linguini (eller spagetti i nødsfall), avhengig av hvor sultne dere er.


Surr den finhakkede løken i smøret på lav varme til de er myke og mens du renser kantarellene. Grovhakk kantarellene og øk varmen når du har dem i pannen. Stek vannet ut av dem. Hell i vinen, la den boble opp så alkoholen fordamper. Jeg pleier aldri å koke buljong som sådan, men tar i litt av kokevannet og smuldrer deler av en buljongterning nedi. Kok opp. Rør i creme fraiche og la koke opp.

Alt dette har du forhåpentligvis timet til at pastaen er ferdig akkurat nå, så du kan blande pastaen med sausen og rikelig med revet parmesan.




Tropisk krabbesalat

Jeg er av den formening av krabbe smaker bedre med lime og koriander enn sitron og dill. Også på loff. Krabbe tåler dessuten mye smak, og det er en god ting for de av oss som egentlig synes krabbe lukter i sterkeste laget. Dette er ingen streng oppskrift, men en skisse av et forslag til en salat du kan servere ved siden av krabbe eller blande krabben inn i.


Mango i kuber

Avocado i kuber

En rød chili, finhakket

Litt vårløk

Godt med koriander

Presset limesaft.


Vi hadde en krabbe til, en annen dag også. Den hadde jeg tenkt å blande med hjertesalat, agurk, mynte, koriander, fiskesaus og noen tynne risnudler og pakke inn i risplater til kalde vårruller, men vi ble for mette til å orke.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar