søndag 7. august 2011

Se torsken!

Jeg hadde lovet fisk, og håpet jeg ikke lovet for mye, jeg som knapt behersker påhengsmotoren. Men vi hadde allerede dradd opp en makrell fra land, og hvor galt kunne det gå? Det renner gjerne en lyr eller to på reglen, i det minste.
Vi balet litt med en gjenstridig motor, to små, og mange kroker. Så hang det ene snøret fast i bånn. Det kjentes i hvert fall slik, da en av småjentene ba om hjelp. Tungt var det. Nei, det var kanskje ikke bånn, jeg fikk den jo løs. Var det en fisk? Det nappet ikke skikkelig heller. Jeg halte og dro, mens de andre kikket over rekka og ble belønnet: En diger torsk!
Heldigvis hadde jeg planene klare, en reprise på en rett jeg laget på frossentorsk uken før. Jeg tror jeg har lest en slik oppskrift et eller annet sted en eller annen gang, men stolte nok på eget hode til å gjøre det uten mål, men med mening. Instinktivt ville jeg bruke sherry, men da jeg åpnet kjøleskapet første gang, var sherryen tømt, og det viste seg å fungere fint med både hvitvin og Noilly Prat.
Med en nyfisket torsk på gode to kilo, ble det enda bedre.



Torsk med chorizo og cherrytomater

per person

200 g torskefilet med skinn

50 g chorizopølse

En liten klunk hvitvin, vermouth eller sherry

En håndfull små cherrytomater, skåret i to

En håndfull flatbladet persille

Salt og pepper


Om torsken er fersk, la den få et godt strø med salt på i 15 minutter før du skyller den og tørker den med kjøkkenpapir eller et håndkle.

Skjær chorizopølsene i små biter og stek på lav til middels varme til de begynner å bli sprø i en god stekepanne. Hell opp i vinen og la den boble opp, før du har i tomatene og varmer dem lett opp. Hell av blandingen. Stek torsken i smør med skinnsiden ned på middels til høy varme inntil den er noenlunde gjennomstekt og flaker seg. Legg torsken på et fat, hell chorizoblandingen over, smak til med salt og pepper og dryss over persille.

Server gjerne med nypoteter og nykål.





1 kommentar: