onsdag 7. september 2011

Bortelunsj



Du vet du reiser mye når du tar med matpakke til flyet. Som jeg gjorde idag. Jeg elsker en god pizza, jeg. Baguette er nesten aldri feil. Men når jeg er ute og flyr, byr det meg faktisk imot. Jeg vil ha ren mat, jeg vil ha grønnsaker og fisk, helst noe asiatisk, og jeg hater kjipe flysmørbrød med mystisk pålegg. Dessuten serverer British Airways bare litt potetgull til de gratis drinkene sine, og det er for lite midt i lunsjtiden.

Så altså, idag har jeg med omelett til reisen.

Men alvorlig talt, dette er en av mine enkle favorittlunsjer, og på en god dag er det akkurat tid til å slenge den sammen i pannen mens jeg smører en traustere matpakke til Lille Lu.




Omelett med ost, chili og koriander


1 person

1-2 ts smør

3 egg

3ss vann

En håndfull revet ost med mye smak: Cheddar, parmesan, manchego eller ridder

En håndfull koriander, grovt hakket

1 lang rød chili, eller så mye du orker av den, skåret i tynne skiver på tvers

Litt havsalt

Pisk alle ingrediensene bortsett fra saltet lett sammen. Hell i en panne som er så varm at smøret har smeltet og sluttet å frese, men ennå ikke er brunet. Bruk en slikkepott eller stekespade til å skyve eggemasse inn mot midten fra den ene siden, og la flytende egg renne ned på den tomme plassen, til alt egget er stivnet i bunnen, men fortsatt trenger å stivne len gre opp. Skru varmen ned litt og la den steke ferdig mens du for eksempel smører et par brødskiver og henter en pære ut fra kjøleskapet. Dryss saltet over den ferdige omeletten før du folder den sammen til en halvmåne og sklir den ut av pannen ned på et stykke aluminiumsfolie. Pakk inn og ta med. Om du er på en flyplass, rapp en plastgaffel og spis ved gaten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar