tirsdag 22. februar 2011

Minste felles multiplum


Hverdagsmat er en evig jakt på en levelig fellesnevner. Å lage mat som fem mennesker alle liker kan være en utfordring i seg selv. Når en av de fem er en fireåring med begrenset repertoir, en annen er tenåringsvegetarianer, og en tredje er tenåringskjøtteter, begynner det å bli vanskelig. Legger man til meg, som gjerne spiser vegetarmat, men helst vil ha masse smak og en dæsj med ditt og en klunk med datt for å få svinekotelettene til å smake fest, og lar meg møte mannen min som sier "jeg synes gode råvarer skal få tale for seg selv," blir det bortimot umulig.
Til det siste får jeg dessuten lyst til å si:
Kjære. Hvor godt snakker egentlig råvarene for seg når vi kjøper dem på Rema?

Det er et mål at minst tre ved bordet skal synes måltidet i sin helhet er spiselig.
Og når én er borte, blir det litt lettere å velge. Når to er borte, er det rent ut sagt fritt valg på øverste hylle. Vel. Ikke helt. Men med bortreist mann kan jeg lettere forsvare vegetarmat, og når L får middag hos en venninne, kan jeg planlegge noe LITT annet. En pai, for eksempel, som jeg lagde ferdig kvelden i forveien og bare kunne varme etter en maratondag for alle parter. Kjøper man ferdig paideig, er ikke dette altfor ambisiøst på en alminnelig hverdag heller.

Den er løselig basert på en Tine-oppskrift, men siden jeg hadde en mistanke om at diverse deler av fyllet i den opprinnelige oppskriften ikke ville falle i smak, lagde jeg den etter eget hode.



Pai med spinat, rødløk og jarlsberg
4-6 personer
Paideig
150 g smør
300 g mel (jeg brukte litt sammalt spelt i tillegg til hvetemel, mest fordi jeg ikke gadd gå i kjelleren og hente mer hvete.)
1ts salt
Kaldt vann, opp mot 1 dl

Kjør kaldt smør, salt og mel i kjøkkenmaskinen til det er smulete. Hell forsiktig iskaldt vann i til deigen kan formes til en glatt ball. Det kommer den ikke til å gjøre før du klemmer den sammen selv, så sjekk stopp maskinen og kjenn med fingrene før du har mer vann i.
Form den til en tykk skive og kjøl ned i ca 1 t før du kjevler den tynt ut, legger den i smurt form, prikker med en gaffel i bunnen og steker ved 200 grader i 15 minutter. Det kan være lurt å legge folie over og helle en pose tørre bønner (de kan brukes igjen og igjen) oppå folien for å få paiskallet til å holde formen.



Fyll:

4 egg

2dl matfløte

1 pakke ferdigrevet jarlsberg

1 ss smør

1 pose (250 g) vasket spinat

1 liten rødløk

Salt og pepper

Stek rødløken myk på middels varme i smør og ha så i spinaten på høy varme. La den dampe seg skikkelig ut. Legg i bunnen av paiskallet. Dryss osten over. Rør egg og fløte godt sammen, ha i salt og pepper og hell over resten av paifyllet. Stek ved 200 grader i ca 20-25 minutter.
Spises varm, kald eller lunken, gjerne med en god salat.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar