søndag 30. januar 2011

Lettkjøpte venner

- Vil du gifte deg med meg? spurte han. Jeg visste at han ikke mente alvor; kjeksene mine får menn til å si sånne ting.
Kjeksene mine blidgjør lærere, vinner venner og gir menn kortvarige stjerner i øynene.
Jeg fant oppskriften i et amerikansk blad på en tid da de eneste cookies vi kjente var små, tørre Maryland cookies fra Rimis kjekshylle. Dette var ekte vare, lenge før man fikk cookies på annenhvert gatehjørne og de fleste bensinstasjoner.
De ble festmat, og reisefølge både på fjellturer og den aller første interrailen; skjønt jeg tror de var forsvunnet før vi nådde Gøteborg. Det var også med disse kjeksene jeg lærte å ikke kjøre Kenwwoden rett opp i topptempo før melet var rørt bedre inn. De er enklest å lage i en mikser, men er smøret mykt, går det også å bare røre dem sammen.
I mange år brukte jeg den opprinnelige oppskriften, inntil jeg gikk over til en som var hakket søtere og seigere.., fra kokeboken The Silver Palate Cookbook. Det er denne jeg deler nå.


Chocolate chip cookies
250 smør, helst myknet.
2,5 dl brunt sukker
1,8 dl hvitt sukker
2 egg
1ts vaniljesukker eller ekte vaniljeekstrakt
5 dl hvetemel
1ts salt
1ts natron
3,5 dl grovhakket mørk sjokolade
Rør smør og sukker mykt. Bland i eggene, og vaniljen, hvis du har flytende ekstrakt. Hvis du bruker vanlig vaniljesukker, rører du det inn sammen med melet og de andre tørrvarene etter at eggene er rørt inn. Bland godt, før du rører inn sjokoladebiter og/eller andre godbiter du ønsker å ha.
Muligheter: Valnøtter, hvit sjokolade, makadamianøtter, dajmbiter, melkesjokolade...nesten hva som helst, bare ikke rosiner sammen med sjokoladen. Jeg hater chocolate chip cookies med rosiner i.
Dette kan blir til ca 80 små, små kjeks, eller 15 digre kjeks laget av en god spiseskje av deigen. Legg dem på bakepapir og stek på 165 grader i 8-10 minutter for små kjeks, 15-17 for store. Skjønt jeg ville sjekket litt før tiden er ute. De er best når de ikke er for stekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar