søndag 23. januar 2011

Et spørsmål om definisjoner

En syblogg. Og nå en matblogg også? Kanskje ikke. Eller kanskje. Et forsøk.
Et sted å dele oppskrifter, et sted å leke at jeg skriver kokeboken jeg aldri fikk tid til å skrive, et sted med minner og tekst, men, siden det er den store bøygen på sybloggen, neppe store mengder glansede bilder.

Jeg kan bare love en og en halv ting: God mat, og kanskje også gode ord.

Igår lagde vi chili con carne. Det er perfekt lørdagsmat. Og jeg lærte at jeg er lemfeldig med definisjoner. Småbiter og finhakket er visst ikke det samme, annet enn i mitt hode. Begge deler er -- i mitt hode -- sånn ca en knapp cm, og lar seg gjøre å hakke etterhvert som man hiver ingrediensene oppi. Alle grønnsakene her skal kappes i den størrelsen.

Første gang jeg laget denne, og skrev oppskriften ned, brukte jeg elghakk og rester av en juleskinke. Det var sjokkerende godt, og anbefales. Denne gangen brukte vi rester av en festskinke fra Rema og 50/50 svinekjøttdeig og karbonadedeig.

Hvis du har en mann som har finhakket -- i ordets rette forstand -- mesteparten av grønnsakene på forhånd, er arbeidet med denne gjort på en halvtimes tid. Ellers må du regne litt mer, ikke minst hvis du vil koke bønnene selv. Men det er ikke nødvendig.
Chili con carne
2ss olje
2 løk
2 gulrøtter
800-1000 g kjøttdeig
150 g salt skinke
2,5dl rødvin
5dl vann
2 buljongterninger
2 bokser hakket tomat
2,5dl tomatpuré
4 fedd hvitløk, presset
1 ss oregano
1-2 ts kummin
1ts chilipulver
1ts cayenne
1ts paprikapulver
1ss sukker
1 grønn squash
2 røde paprika
1 grønn paprika
6 dl svarte bønner, selvkokt eller fra boks (men husk å skylle boksbønner godt i kaldt vann først.)
Surr løken og gulrøttene på lav varme til løken er blank. Skru opp varmen. Brun kjøttet. Ha i tomater og alt det andre våte. Ha i krydderne og hvitløk. La det koke opp mens du hakker de siste grønnsakene og har dem oppi og lar det hele putre på lav varme så lenge det passer. Ha bønnene i den siste halvtimen.
Server i dype skåler med revet ost, rømme, og koriander til. Det er også godt med guacamole og (ganske) finhakket paprika oppå. Litt godt brød og en øl er ikke essensielt, men veldig deilig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar