torsdag 23. oktober 2014

Ny favorittfisk



H skulle egentlig komme på middag. Det hadde jeg glemt da jeg planla denne middagen, men jeg trengte ikke legge om planene, den var god nok for besøk. H meldte dessuten avbud i god tid, og selv om jeg får se henne neste uke isteden, er jeg litt lei meg for at hun ikke fikk smake denne fiskeretten. 
For: Wow! Den fyller alle mine krav til en tilfredsstillende middag. Rask nok å lage til hverdags, enkel å lage en barneversjon av, og ikke minst full pott på alle smaksløkreseptorer. 
Jeg bringer herved: Burmesisk chilifisk, fra Diana Henrys bok "A Change of Appetite."
Men jeg synes hun er litt gjerrig på grønnsaksmengdene, så jeg har endret litt på proporsjonene. Bare så det er sagt. Og barnet fikk kokt broccolini som hun ikke likte idag som grønnsak.



 Chilifisk fra Burma med sur og sterk kålsalat

2 personer

400 g hvite fiskefileter skåret i 4-5 cm brede biter. Jeg brukte brosme; det var fantastisk
1ts gurkemeie
1/2 ts salt
6 små sjalottløk
3 kløfter hvitløk
3 cm fersk ingefær
2 røde chilier, sånne du får på Rimi/Rema
1 ts havsalt
1-2 ss olje
1ss fiskesaus
Litt limesaft, etter smak





Kålsalat


1/3 savoykål, fjern de ytre bladene og den harde kjernen
4 reddiker
6 små sjalottløk
1 rød chili 
2ss fiskesaus
2ss limesaft
2 ts sukker

Bland gurkemeie og salt i en skål, vend fiskeskivene i dette og la dem ligge til du har gjort alt det andre klart.  
Finhakk sjalottløken og mos den i en morter med litt av saltet. Legg i en egen skål. Gjør det samme med chili, hvitløk og ingefær. 

Så lager du kålsalaten. Skjær kål, reddiker og sjalottløk i så tynne skiver du bare klarer og bland. Dryss over chili, som du også skjører i tynne skiver. Bland fiskesaus, limesaft og sukker, og hell over.

Nå er det klart for fiskesteking. Varm opp pannen på middels til høy varme, ha litt olje og de moste sjalottløkene i. Stek i noen få minutter til det begynner å få farge. Ha i litt mer olje og den moste chili-hvitløkblandingen og stek noen minutter til til alt har fått farge. Hell i enda litt mer olje og stek fisken i ca 1,5 minutt på hver side (muligens litt mer hvis filetene er tykke). Hell over fiskesaus og press litt limesaft over. 
Server med ris. 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar