søndag 28. september 2014

Innhøsting








Det er høsten, dere. Det blir mørkere og kaldere litt etter litt, og jeg går mer og mer amok i grønnsaksdisken. Jeg rasker med meg et stykke gresskar  og noen fine fiken på A-Market i Brugata, går bonanza over perfekte kantareller på Mega på Bekkestua, klarer ikke motstå en spraglete aubergine samme sted selv om den koster 55 kroner og er så fin og dyr at den måtte ligge som dekorasjon foran speilet et par dager før jeg lagde puré av den. Grønnkål? Broccolini? Cavolo nero? Det har jeg knapt sett i norske butikker før, ned i kurven med det, alt sammen. Selv om det blir dyrt. Hva har du skeiet ut med i det siste, liksom? Det er litt flaut å innrømme at jeg gjør det i grønnsaksdisken. 

I dag har jeg ikke vært utenfor døren annet enn for å kaste søppel og hente avisen. Jeg har slåss mot Støv på et fraflyttet tenåringsrom - og laget mat. 
Jeg har oppdaget en superlekker matblogg som heter Bojongourmet, og til slutt klarte ikke jeg heller å motstå bloggedillen bakt havregrøt. I utgangspunktet er det et idiotisk konsept, når jeg står opp er jeg klar for frokost NÅ, med en gang! og bakt havregrøt skal liksom først tilberedes og så bakes i opp mot 45 minutter. Men jeg må si, det var faktisk utrolig godt og føltes verdt det i ettertid. Spesielt siden jeg var den eneste som ville ha og dermed har herlig frokost i to dager til med bare et par minutters bruk av mikrobølgeovnen. 



Bakt havregrøt med fiken, bjørnebær og kardemomme



3 ss smør
100g havregryn
1/2 ts malt kardemomme
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 fiken
en liten kurv bjørnebær
60 g pekannøtter (tror det er godt med pistasj også)
3,5 dl melk
2 ss lønnesirup (jeg hadde bare agavesirup, ikke spør, men det gikk bra)
1 egg
1 ss  brunt sukker

Varm ovnen til 175 grader. Smelt smøret og smør bunnen av en liten ovnsfast form. Bland gryn, kardemomme, salt og bakepulver sammen og hell halvparten over bunnen av formen. Strø over halvparten av frukten og nøttene. Gjenta med resten av grynene og frukten. 
Pisk egg, melk og sirup sammen og hell over gryn og frukt. Hell resten av det smeltede smøret over toppen og dryss over 1 ss brukt sukker på toppen. Bak i ovnen i ca 35 minutter. La den sette seg et par minutter og server, gjerne med yoghurt og mer maple sirup. Men den er mer enn god nok uten også.





I Aftenposten leste jeg om ravioli fylt med gresskar og ricotta, det hørtes uimotståelig ut, jeg hadde jo denne gresskarbiten. Men jeg manglet pastamaskin, og en etterlysing i nabolaget ga lite annet resultat enn advarsler om at pastamaskiner er Dårlig For Forholdet. Og såpass vet jeg, å lage pasta uten pastamaskin er Enda Dårligere For Forholdet.  Men nød lærer naken kvinne å lage gnocchi, så gnocchi ble det. Og det ble SUPERgodt!


Gresskargnocchi servert med salviesmør og cavolo nero eller grønnkål

4-8 personer, avhengig av om det er forrett eller hovedrett.
(Er det mer enn du kan spise, frys de du ikke vil ha uten å koke dem; frys dem ned på en bakeplate og legg dem i boks eller pose når de er frosset)

2,5 dl most gresskar
250g ricottaost
2 egg
1 ts salt
50 g revet parmesanost
5-10 dl hvetemel

100 g smør
En neve fersk salvie eller 1 ss tørket
Pepper
Mer parmesanost

Det går nok an å kjøpe ferdig gresskarpure et par steder i Norge, men det tar mer tid å lete etter enn å bare bake gresskar i ovnen og mose det selv. Skjær gresskaret i to, skrap ut frøene og de slimete trådene og stek i ca 1t på 200 grader til det er mykt. Ett gresskar er altfor mye til dette, men du kan bruke resten i suppe, muffins eller brød for den saks skyld. Eller en gryterett. 

Bland gresskar med ricotta, egg og salt i en bolle. Ha i 5 dl mel og bland godt. Antagelig er deigen fortsatt altfor løs å jobbe med, den skal kunne rulles selv om den bør være ganske klissete. Tilsett mer mel litt etter litt til deigen har passe konsistens; du skal ALDRI bruke mer enn 10 dl. 
På en melet overflate triller du ca 2cm tykke pølser som du igjen skjærer i avlange må biter. Legg på et bakepapir og trykk  lett med en gaffel. 

Kok opp rikelig med saltet vann og kok gnocchiene i noen minutter. De er ferdige når de flyter opp. Mens de koker, smelt smøret på middels varme med salvien i.
Server gnocchiene med salviesmør og nyrevet parmesan

Det vi gjorde var å servere dem på en seng av lettkokt og smørsurret cavolo nero, men grønnkål er også godt. Spinat er en muligihet. Skjær stilkene av kålen og kutt i grove strimler, kok 5-seks minutter i saltet vann, hell av og surr lett i smør. Og server!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar