lørdag 26. november 2011

New York - Oslo



- Går det an å BAKE bagels? spurte A, jeg traff henne på bussen en tidlig morgen.
- Javisst, sa jeg, jeg hadde sekken full og stakk til henne en. Den var borte før vi nådde Aker Brygge.
Vi skulle starte arbeidsdagen med å se en film om New York Times, og siden minst halvparten av oss liker å late som om vi er derfra, trengte vi bagels. Men Oslo har ikke en jødisk kultur sterk nok til at vi kunne være sikre på å få tak i 15 bagels på morgenkvisten, så jeg tilbød meg å bake, selv om jeg ikke trenger å gjøre sånt for å beholde jobben. Tror jeg, da. Uansett var det en fin anledning til å bake noe veldig, veldig godt, og gjøre meg selv populær både hjemme og på jobb.
Oppskriften er - sjokk! - fra Nigella igjen. Jeg har forsøkt en annen oppskrift også, men denne er best.
Før du går igang, bare en ørliten advarsel: Finn for all del ikke på å elte denne deigen i noe mindre kraftig enn en Kenwood Major. Er kjøkkenmaskinen din mer pinglete, er det mye, mye billigere å bruke dine egne henders kraft, det vet jeg av dyrkjøpt erfaring. Er du så heldig å ha en Kenwood, ikke ta sjansen på dobbel porsjon. Heldigvis stoppet jeg det forsøket i tide.
Hemmeligheten med gode bagels er at deigen må være tung og tett. Og de må kokes i et minutt før de går i ovnen.

Ekte bagels

1 kg hvetemel
1 pakke fersk gjær
1 ss salt
2 ss sukker
1 ss olje
5 dl lunkent vann
2 ss maltekstrakt eller sukker til kokingen.
valmuefrø, sesamfrø eller andre fine ting å strø over.


Bland alle ingrediensene bortsett fra sukkeret som skal i kokevannet og kna/elt til du har en levende, glatt deig. Det tar ca 10 minutter og er litt arbeid.
La den heve en times tid, til den er ca dobbel størrelse.
Del deigen i tre emner, som du igjen deler i fem. Rull hvert emne til en pølse, og klem dem sammen til en ring og plasser på bakepapir eller smurte bakeplater. La dem heve i 15-20 minutter under et håndkle mens du koker opp en gryte vann. Legg deretter 2-3 bagels i det kokende vannet om gangen. De skal både snues og koke omtrent et minutt, så arbiedet kreveer konsentrasjon og gjerne et kjøkkenur. Fisk dem opp med en hullsleiv, legg på brettet igjen, strø eventuelt med frø og stek i 10-15 minutter ved 240 grader. Mine ble ferdige på ca 12 minutter, så begynn med 10 og sjekk. Avkjøl, og server. Helst skåret i to med et tykt lag Philadelphia på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar