søndag 6. november 2011

Jul i november



For meg er julemat egentlig litt take-it-or-leave-it. Godt, javisst, men så lenge jeg får et juleskinkemåltid eller to i selve julen, kan jeg klare meg uten resten.
Min mann er helt omvendt. Han vil spise seg gjennom alt, minst en gang mellom november og januar.
Idag skal vi ha ribbe, noe jeg har lært meg å like riktig godt. Men det jeg liker enda bedre, er god rødkål, som også er uunnværlig til juleskinkemiddagen.
Oppskriften har jeg fra det vi er enige her hjemme om at er tidenes dårligste kokebok: Velbekomme - en smak av Norden, med mat fra Lysebu i Voksenåsen.
Det underlige er at selv om det er en elendig kokebok, lager vi fantastisk mat fra den. Problemet er at oppskriftene er helt hinsides. Mengder er ofte totalt eller delvis utelatt, viktige ingredienser glemt, og fremgangsmetoder til tider fullstendig fraværende. Kort sagt trenger man å være en habil og instinktiv kokk for å ha glede av den, dessverre. Uansett, her er oppskriften på hjemmelaget rødkål, med LITT bedre mengdeangivelser enn i boken:

Hjemmelaget Rødkål

(ca 4 porsjoner)

1 mellomstor rødkål
2 ss ripsgele
Skall av 1 og saft av 2 appelsiner
1 kanelstang
1dl vann
1 dl eplesidereddik (eller annen eddik)
Sukker etter smak, ca 1 dl

Snitt rødkålen i tynne skiver, ha alle ingrediensene i en gryte, kok opp og la stå og surre på lav varme under lokk til kålen er mør, 2-3 timer. Smak til med eventuelt mer sukker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar