søndag 4. desember 2011

Desembersuppe

 


Jeg er ikke noen hardcore sesongkokk. Men likevel, med sesongene følger enkelte lyster. Desember bringer enkelte retter jeg aldri lager ellers, og jeg vet ikke helt hvorfor, om det er anledninger de passer for eller minner som trenger seg frem og gir meg inspirasjon. Jeg tror det er ti år siden jeg laget en annen versjon av dagens suppe, men for meg er den likevel uløselig knyttet til adventstiden.
Jeg venter familieinnrykk i ettermiddag, og siden det er midt i middagstid og ikke alle synes wienerpølser er lykken, har jeg laget en stor gryte deilig suppe på hvite rotgrønnsaker. Første gang jeg gjorde det, brukte jeg en oppskrift, denne gangen på instinkt. Suppe er smertelig enkelt, egentlig. Begynn med løk i bunnen, fyll på med de grønnsaker du måtte ønske, hell over vann eller kraft, kok opp og jevn eventuelt med fløte. Jeg hater virkelig meljevninger; jeg synes de gir en ekkel konsistens. Den andre fordelen, bortsett fra smaken, med å unngå meljevninger er også at både de med cøliaki og de med melnevroser trygt kan spise den.

Hvit rotgrønnsakssuppe
(En stor gryte, ca 5 l ferdig suppe)

1 1/2 løk, hakket
2-3 ss smør
1 stor sellerirot
4 pastinakker
1,5 kg jordskokk
vann til å dekke grønnsakene
Kylling eller grønnsaksbuljongterning (hvis du ikke er av typen som koker egen kraft)
1 kartong matfløte
Salt og pepper
1 pose hasselnøtter

Hakk løken og surr den på lav varme til den er myk. Mens den surrer, skjærer du skallet av selleriroten og skjærer den i middelsstore terninger. Legg dem i gryten, og fortsett med de andre grønnsakene; skrell og del og ha oppi etterhvert. Når alle grønnsakene er i gryten, dekk med vann, ha i buljongterninger tilsvarende vannmengden og kok opp. Kok i ca 20 minutter til grønnsakene er helt myke.
Nå kan du enten kjøre suppen porsjonsvis i kjøkkenmaskin for å få den jevn eller - hvis du synes det blir mye oppvask - jevn den med en stavmikser. Hell i fløten og smak til med salt, pepper og eventuelt mer buljong.
Rist hasselnøttene forsiktig i en panne. De går raskt fra bleke til svidd, så pass på. Hakk dem grovt og ha dem i en bolle så gjestene selv kan drysse over. Slik får heller ikke hasselnøttalergikerne noen ubehagelig overraskelse.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar