fredag 13. mai 2011

Kom mai, du skjønne, milde

I kirkeskrenten vokser liljekonvall, i hagen og langs fortauet dufter det av syrin, og i naboens hage strutter rabarbraen. Vår egen døde for et par år siden. Men jeg har generøse naboer, som ikke klarer å bruke all rabarbraen sin, så jeg får plukke det jeg vil. Jeg blir, sakte, men sikkert, bare mer og mer forelsket i rabarbra. Kanskje mest for duften. Men også for denne vidunderlige sirupen, som idag er ekstra rød og vakker fordi min nyeste nabokilde har mengder av såkalt jordbærrabarbra, som er ekstra rød og fin.


Det er - nok en gang - opprinnelig en Nigellaoppskrift på en rabrbradessert kalt Rhubarb Fool. Når du har skilt bakt frukt fra saft og kokt inn saften til sirup og avkjølt alt, pisker man en raus mengde krem og folder kompotten og sirupen forsiktig inn i kremen. Det er godt. Men denne gangen var jeg først og fremst ute etter sirupen fordi den er så fantastisk å ha en dæsj i hvitvins- eller champagneglasset på 17.mai.
Istedenfor å piske krem, har jeg tenkt å kjøpe yoghurt naturell og spise kompotten sammen med den til frokost i helgen.








Rabarbrakompott og rabarbrasirup med vanilje


1 kg rabarbrastilker, vasket og grovt hakket.


300 g sukker


1 vaniljestang



Kjør sukkeret og vaniljestangen i kjøkkenmaskin til vaniljestangen er på det nærmeste pulverisert, eller i hvert fall i veldig små biter.


Bland vaniljesukkeret med rabarbrabitene i en ildfast form, dekk med folie og bak på 190 grader i 45- 60 minutter og rabarbraen er myk og mør.


Hell alt over i en finmasket sil over en gryte. Sil av saften, og kok den inn til omtrent det halve. Den KAN koke for lenge og bli så tykk at den ikke lenger er lettrent, så pass littegranne på.


La sirupen stå tildekket på et kjølig sted, men ikke i kjøleskap, til den skal brukes. Kompotten kan derimot med hell stå i kjøleskap.


Jeg en mistanke om at denne sirupen også kan lage en vidunderlig vodkacocktail på et eller annet vis, men har ikke forsøkt ennå. Rapporter om andres forsøk mottas med takk!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar