tirsdag 22. august 2017

Når kaloriene teller






Det finnes muffins og det finnes muffins. Slik liker jeg mine:  Grove, men fluffy, sprø på toppen, fulle av bær og frukt inni, søte, men ikke så søte og kakete at de føltes helt som kake - uten at det er lett å oppnå. Men med disse nærmer jeg meg. Spesielt når jeg gjør hva jeg kan for å putte mest mulig næring inn i dem uten at de direkte blir junk food. Grunnoppskriften jeg fant hos Heidi Swanson i 101 Cookbooks er rent ut sagt nesten sunn: En del grovt mel, skummet kulturmelk og lite tilsatt sukker. Lagd slik er det rent ut sagt en helsemuffins.
Men det finnes så mange slags helse, og ikke alle har som hovedbekymring å unngå flest mulig ekstra kalorier. Noen trenger alle kaloriene de kan få, men de trenger også god næring, ikke bare sukker og sørlandschips, og kanskje det er så som så med matlysten.
Da gjelder det å tenke kreativt. Og jeg er lei for å si det, men når du bytter ut deler av kulturmelken med creme fraiche, og deler av melet med mandel og/eller revet kokos, smaker de enda bedre og saftigere.



Det fine med muffins er at de er lette å variere og å lage på slump. Jeg har laget disse med blåbær og bjørnebær. fryste og ferske; jeg har blandet bær inn i røren og lagt aprikoser i toppingen. Jeg har i det jeg finner i skapet av frø og nøtter. Det er ikke så mange regler. Du kan toppe dem med en blanding av kanel og sukker, ellers, hvis mottakeren ikke synes det blir godt, forsøke med en blanding av sukker og støtt kardemomme. Og pynten? Kokosflak er fint, tørkede roseblader er direkte vakkert, flakede mandler ikke dumt det heller; jeg vurderer også å forsøke en versjon med solbær og hvit sjokolade. Bare vent og se, men ikke vent med å lage muffins. Spis dem selv eller gi dem til en som trenger dem mer enn deg. De er fine å fryse, og i helseversjonen sunne nok til å være skolemat. Det er tross alt ikke en gang 10 gram tilsatt sukker i hver. 

Næringsrike muffins med bær og frø


160 g sammalt hvetemel
150 g mandelmel eller revet kokos (erstatt med hvetemel hvis du er opptatt av den slanke linje)
150 g hvetemel 
100 g brunt sukker
1/2 ts natron
1 ts salt
2 ts bakepulver
2,5 dl frø og/eller hakkede nøtter

ca 200 g bær eller frukt

200 g most moden banan (2-3 stk)
125 ml creme fraiche
125 ml kulturmelk (bruk bare skummet kulturmelk for mindre energiinnhold)
3 store egg
120 g smeltet smør
1 ts vaniljeekstrakt
(evt. 0,5 ts mandelekstakt hvis du bruker mandelmel)

Topping:
1 ts kanel eller nystøtt kardemomme
4 ts sukker
1 håndfull tørkede roseblader, kokosflak, skivede mandler eller annet som egner seg. 

Smelt smøret
Bland alt det tørre sammen.
Mos bananene og rør dem sammen med creme fraiche, kulturmelk, egg og smør.

Rør bærene forsiktig inn i den tørre massen og rør så de våte ingrediensene sammen med de tørre. Ikke rør for lenge; røren skal bare være akkurat blandet. 
Hell i muffinsformer (ca 18 små eller 12 jumbo) og stek i 20-30 minutter på 200 grader avhengig av størrelse. Hvis du stikker en tannpirker inn i dem og den kommer ut helt våt, trenger de mer tid. 
Avkjøl og spis - eller legg i frysen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar